Par grāmatu izvēli

Mana vecuma cilvēki labi atceras skolas obligāto literatūru. Tā tiešām bija obligāta – jālasa, un viss. Vai visi izlasīja? Protams, ne. Vai visu izlasīja? Arī ne. Es pati “Zaļo zemi” ņēmu cauri ar prieku, bet Lāča “Vētra” un Sakses “Pret kalnu” izrādījās nepārvarami šķēršļi. Ne reizi vien esmu dzirdējusi bēdu stāstus par lasīšanas izraisītām ciešanām, par to, ka skolas laika pieredze izraisījusi riebumu pret to vai citu autoru vai pat pret lasīšanu vispār.
Vai mūsdienās daudz kas būtiski mainījies? Nu, ne vienmēr. Daudz dzirdēts, ka kolēģi uzliek par izlasāmu to vai citu grāmatu. Nereti tās ir visai apjomīgas. Slinkākie (kas tā parasti tiek saukti, īsts slinkums ir reta dabas parādība) vai lasīšanas prasmes pietiekami neapguvušie tad vienkārši atmet visam ar roku – lai notiek, kas notikdams. Čaklākie cīnās, zobus sakoduši, nereti pat riebumu pārvarēdami. Apzinīgie sauc palīgā vecākus vai citus radiniekus un kaut kā galā tiek. Cik no tā visa labuma – visai diskutējams jautājums. Ko tas dos, ja skolēns grāmatu gan izmocīs, bet turpmāk vairīsies no lasīšanas kā no uguns, šo bēdīgo pieredzi prātā turēdams?
Taču ir vēl viena lieta – pašu grāmatu izvēle. Protams, ir ļoti labi, ja skolēni lasa vērtīgas mūsdienu grāmatas un klasiku. Bet ja nu skolēns attiecīgajā brīdī grāmatai galīgi nav gatavs? Vienkārši nav vēl tiktāl izaudzis. Pagaidām. Bet uzdevums negaida.
Sakiet, lūdzu, kā lai palīdzu izmisušai vecmāmiņai, kura man jautā: kā paskaidrot tikko 8.klasi (tikai astoto!) beigušai vēl stipri bērnišķīgai meitenei romāna “Svina garša” problēmas cēloni? Teksts tika rūpīgi kopā izlasīts, par laikmetu izrunāts, nezināmie vārdi noskaidroti. Taču paskaidrot, kāda tieši operācija un kāpēc tika izdarīta galvenajam varonim un tieši kāpēc viņu nošāva – to vecmāmiņa, kautrīga būdama nespēja. Ko lai viņai saku?

Dalies ar saviem draugiem spiežot uz vēlamās ikonas zemāk

No otra gala

Agrs rīts. Ļoti agrs. Pieturā gaida bērnudārza darbiniece. Pamazām viņai piebiedrojas pulciņš skolēnu. Salst. Viņi gaida. Gaida. Gaida. Autobuss nenāk. Gaida vēl. Gaida. Salst. Mēģinājumi

Turpināt lasīt »

Lai vai kas.

Lai vai kas.Ieraudzīju FB bildītes, kā zemnieks ar zemi, lai kas arī pasaulē notiktu. Pēkšņi atcerējos 1991.gada augustu. Mierīgi virtuvē gatavoju ēst, vīrieši pie kūts

Turpināt lasīt »
Skolotāja Māra Ozola klausās

Par mūsu valodu.

Šodien, savus darbus darot, ar pusausi dzirdēju radio pieminam diasporu. Neklausījos, bet aizdomājos.Nupat ir laiks, kad mūsu jaunā paaudze ir kļuvusi tik daudzveidīga kā nekad.

Turpināt lasīt »

Ko piedāvā Skolotāja Māra Ozola?

Apskati arī jaunākās grāmatas!